Door Michael Muetstege

Illustratie Milo

zondag 2 oktober 2011

Eerste indruk van de Odin

Ik heb dit weekend de Phottix Odin en de Phottix Easy-up softbox ontvangen (met dank aan AQ4U).
De eerste indruk van de Odin is zeer positief. Instellen gaat heel makkelijk en een handleiding had ik eigenlijk niet nodig om de Odin te bedienen. Mijn Odin heeft de laatste firmware versie 1.02. en kan samenwerken met de Strato 4 in 1 triggers of Strato multi II (alleen in manual mode, niet in TTL). Dit is handig voor haarlicht of achtergrondlicht. Met de Strato multi II kun  je ook de groepen A, B en C gebruiken (groep D vervalt omdat de Odin maar drie groepen kent).
De Odin werkt samen met mijn Canon 430EX (dit is de eerste versie) en natuurlijk mijn Canon 580EX MKII. Ook mijn Nissin DI866 MKII heb ik getest met deze trigger, alleen deze flitser werkt niet op alle punten samen (- EV in TTL mode werkt niet) met de Odin. Ik wil meer merken gaan testen met de Odin zoals Metz en Sunpak.

De Easy-up softbox heeft een afmeting van 60x90 cm (er is ook een 70x70 cm versie). Hij is super snel op te zetten en werkt natuurlijk perfect in combinatie met de Odin.


Ik heb nog wel een verbeterpunt gevonden bij de Odin: in de ratio stand A:B is groep C niet beschikbaar. Dit is bij mijn Yongnuo ST-E2 en mijn Canon 580EX MKII in master mode wel het geval. Vaak wil je de verhouding tussen hoofdlicht en invullicht aanpassen en met groep c een rim licht instellen op het model. Misschien wordt dit nog aangepast in een volgende firmware.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten